√ėsthavn og erhverv

Af Lone Pilgaard S√łrensen
29-04-2013

Som nogen m√•ske har bem√¶rket i pressen, er der ikke enighed i byr√•dsgruppen omkring placering af smeden p√• √ėsthavnen.

Kenneth Bro, har af √¶stetiske grunde, valgt, at indtage et s√¶rstandpunkt i forhold til resten af gruppen. Det har vi fuld forst√•else for, men har samtidig har vi behov for at g√łre rede for vores standpunkt.

Vi har derfor haft kontakt til Folkebladet med f√łlgende artikel:

Det har aldrig v√¶ret Socialdemokratisk politik at frav√¶lge arbejdspladser og det er det heller ikke i sagen om √ėsthavnen i Lemvig.
Vi √łnsker at bevare Beddingen og Smeden som en aktiv del af havnen, og derfor skal Smeden have lov til at udvikle sig inden for de rammer som nu engang g√¶lder for omr√•det, nemlig lokalplan 128 for Lemvig Havn. I √łvrigt en ret ny lokalplan som var i h√łring hos borgerne og blev vedtaget af lokalpolitikerne i sept. 2008.

Havneplanen 2010 blev p√• byr√•dsm√łdet 22.9.2010, vedtaget som et arbejdsgrundlag. Deri st√•r der bl.a. at det er vigtigt at bevare beddingen som et aktivt maritimt element, og at nye erhvervsbygninger skal bygges nord√łst herfor. Det er der ikke noget nyt i.

Nu st√•r vi s√• med en virksomhed som √łnsker at bygge her, og som samtidig er ny forpagter af beddingen. Man s√łger om byggeri inden for g√¶ldende lokalplan, man √łnsker at udvide virksomheden med nye arbejdspladser og samtidig er man villig til at afh√¶nde sine gamle bygninger til kommunen, s√• Enghavevej kan blive √•ben mod vandet. Det √łnsker vi ikke at bremse.

Prisen er lidt mindre udsigt til de boliger, som tidligere havde udsigt til en stor tank og H√łeg-Hagens k√¶mpe tr√¶haller, og som i en periode har haft ekstra god udsigt. Som bonus bevarer vi til geng√¶ld en ret stor arbejdsplads, - som kommer til at ligge i et omr√•de, udlagt til erhverv.

I kommunens forvaltning har man udtrykt bekymring for evt. st√łj gener hvis man vender bygningen op mod byen. Derfor var det et enigt udvalg, som p√• en √•ben dagsorden, anbefalede at bygningen skulle vende ud mod vandet. Hvis man nu vil tvinge noget andet igennem, p√• trods af dette, og p√• trods af lokalplanens bestemmelser, s√• risikerer vi at have ‚ÄĚsolgt‚ÄĚ arbejdspladser for udsigt.

Det er ikke så langt tid siden, at der pga. diverse problemer flyttede en virksomhed fra Lemvig Havn. Det kan ikke være rigtig at vi skal risikere det igen.
Vores regering k√¶mper en h√•rd kamp for at skabe og bevare arbejdspladser ‚Äď det synes vi ogs√• vi skal g√łre i Lemvig Kommune.

Karsten Kragelund, Lone Pilgaard S√łrensen og Ole Byskov
Medlemmer af den Socialdemokratiske gruppe i Lemvig Kommunalbestyrelse