GRUNDLOVSDAG.

Af J√łrn Sand
05-06-2013

Lederen er skrevet af et medlem af Politikens lederkollegium

Det er grundlovsdag, og overalt i landet hyldes demokratiet af dem, der er tilfredse med tingenes tilstand, og af dem, der gerne vil have lavet det meste om.
S√•dan skal det v√¶re, og demokratiet tager ikke skade af at blive brugt. Tv√¶rtimod. Det trives med √łjne, der ser forskelligt, med meninger, der brydes, og viljer, der strides.
Men demokratiet handler ikke kun om den frie debat og om den kultur, der tillader forskellighed, giver plads til minoriteter og respekterer mindretal. Det er ogs√• en m√•de at tr√¶ffe beslutninger, at regere og ud√łve magt p√•.
Det sidste √•r har v√¶ret en livskraftig opvisning i folkestyrets evne til at tr√¶ffe beslutninger. Uanset hvad vi hver is√¶r mener om den enkelte beslutning, og uanset om vi sympatiserer med de skiftende flertal eller ej, er der p√• denne dag grund til at hylde selve det grundl√¶ggende forhold, at demokratiet virker og kan tr√¶ffe afg√łrelser.
Det er mindre indlysende, end det lyder, og mange misunder med god grund Danmark vores samarbejdende folkestyre. Det er der grund til at huske på, inden vi i morgen igen kaster os ind i hverdagens politiske hundeslagsmål.
Pressen er en del af demokratiet, og selv om ogs√• vores rolle er til debat, er det afg√łrende vigtigt, at vi kan se magtens ud√łvere efter i kortene. Ikke fordi vi mist√¶nker dem for urent trav, eller fordi vi ikke respekterer legitim ud√łvelse af magt.
Men fordi det er en del af selve demokratiets id√©, at borgerne har indsigt i forvaltningen og kan f√łlge med i, hvordan beslutninger forberedes. Det g√¶lder ikke mindst det faglige grundlag, der ofte forberedes i underlagte styrelser.
I g√•r vedtog et bredt flertal i Folketinget en ny lov om offentlighed i forvaltningen. Loven giver borgere st√łrre indsigt og pressen bedre arbejdsvilk√•r p√• mange omr√•der. Men samtidig er der ogs√• p√• enkelte, v√¶sentlige omr√•der tale om at begr√¶nse muligheden for at f√• indsigt i navnlig de faglige opl√¶g til ministre.
Pressen har kraftigt advaret om, at denne begr√¶nsning sv√¶kker vores mulighed for at f√• den n√łdvendige aktindsigt. I g√•r viste vores egen gennemgang af en stribe konkrete eksempler, at der med den nye lov er usikkerhed om, i hvilke tilf√¶lde vi faktisk ville kunne afd√¶kke sager, der kan g√łre politisk forskel.
Politikerne siger, at deres √łnske ikke er at sv√¶kke pressens arbejdsvilk√•r, men at fremme forvaltningens. De har lovet, at tvivlen vil komme indsigten og den kritiske presse til gode, og at loven ikke vil blive brugt til at d√¶kke over magtmisbrug.
Det vil vi holde dem fast på.