Socialdemokraternes h√łringssvar til Lemvig Kommune

Af J√łrn Sand
09-06-2013

H√łringssvar ang. Lemvig Kommuneplan 2013 ‚Äď 25

Vi har med stor interesse gennemset og læst forslaget til den nye kommuneplan for Lemvig Kommune, gældende for 2013 til 2025. Der er mange gode tiltag og intentioner, men der er dog også et par ting som vi gerne vil knytte en kommentar til.
Under afsnittet Boligudl√¶g i Lemvig by, st√•r der til sidst: ‚ÄĚSlutteligt udl√¶gges et omr√•de af √ėst havnen til boliger‚ÄĚ - Dette finder vi ikke er det rigtige, da vi √łnsker at √ėst havnen skal bruges til rekreative form√•l. Der er ikke mangel p√• boliger i Lemvig by, og at udl√¶gge og derved privatisere, et s√• attraktivt omr√•de til boligomr√•de finder vi kritisabelt. Hvis man ikke kan finde k√łbere risikerer man at det kommer til at st√• tomt i √•revis. Og skulle man, mod forventning kunne s√¶lge grundene, vil et stort smukt omr√•de, formentlig blive uden adgang for de fleste af byens og kommunens borgere.
I stedet foresl√•r vi at man laver noget rekreativt, noget gr√łnt og √•bent for alle. Det b√łr v√¶re noget med aktiviteter for b√•de store og sm√•, men ogs√• med sm√• oaser til fred og ro, hvis det er det man s√łger. Vi ser gerne at den meget omtalte skaterpark bliver en del af omr√•det. Det er et godt initiativ og det fortjener bestemt at blive taget alvorligt. Vi mener at Lemvig by fortjener et √•ndehul, en slags ‚ÄĚgreen-zone‚ÄĚ midt mellem de nuv√¶rende moderne boligblokke og havne industrien. Derfor b√łr omr√•det ikke udl√¶gges til boliger.

I afsnittet Anl√¶g og strategi, under vind-energi, st√•r der at Vindm√łlleplanen fra 2008, er ved at l√łbe t√łr for omr√•der til etablering af nye Vindm√łlle projekter. Kommunalbestyrelsen vil derfor igangs√¶tte en selvst√¶ndig proces, for dr√łftelse af fremtidig placering af vindm√łller i Lemvig Kommune.
Vi mener at kommunens nuv√¶rende vindm√łlleplan, siden 2008 har v√¶ret en rigtig god plan. Men det at den nu er ved at v√¶re fuldt udnyttet, ikke n√łdvendigvis betyder at man med lys og lygte skal lede efter nye omr√•der hvor vi kan stille m√łller op. Lemvig kommune opfylder allerede det nationale m√•l for vedvarende energi i 2020, og er godt p√• vej mod m√•let for 2050. Vi mener at fremtiden tilh√łrer hav-vindm√łllerne og at man kun rent undtagelsesvis skal starte nye projekter p√• landjorden i Lemvig kommune. En undtagelse kunne v√¶re hvis man lavede et vindm√łlle projekt, med et meget bredt ejerskab. Et ejerskab med f.eks. stor lokal forankring, b√•de enkelte borgere og naboer, men ogs√• sogne/borgerforeninger. Et kommunalt medejerskab kunne ogs√• v√¶re interessant.
Vi kan ikke komme udenom at der er gener forbundet ved at bo i omr√•der med store vindm√łller. Derfor skal der v√¶re s√• bred en opbakning og medejerskab som overhovedet muligt. Er den lokale opbakning ikke til stede, mener vi ikke der er grundlag for at udbygge den eksisterende vindm√łlleplan.

Formand J√łrn Sand Tofting