Vores politik fra A til Å

Østhavnen skal være rekreativt område

Af Ole Byskov
17-09-2013

At Østhavnen nu tages ud af den nye kommuneplan for at blive behandlet særskilt er et skridt i den rigtige retning. For i det oplæg som kom i foråret, var en del af området lagt ud til boliger. Og lige siden vi i 2010 så den nye havneplan første gang, har jeg været klar modstander af flere private boliger på Østhavnen. Det er så attraktivt et sted, at det vil være synd og skam at gøre det til et privat område.
Derfor var jeg også en af fortalerne for at smeden skulle have lov at bygge nyt i den ene ende af området. Først og fremmest for at bibeholde en arbejdsplads på havnen, men også for at sikre en fortsat drift af beddingen og for at øge chancerne til at gøre resten af Østhavnen til et rekreativt område.
Ud af det blå kom så pludselig skaterparken – som en appelsin der falder ned i en turban. Det var uventet, men utrolig positivt. Og efterhånden som projektet tager form, bliver jeg mere og mere sikker på at det vil blive en magnet, som sammen med resten af vores nye centrale havn, vil tiltrække masser af turister fremover, udover at være til glæde for byens unge.
Så mangler vi bare den sidste del af den gamle Høegh-hagen grund. Det skal efter Socialdemokraternes mening bruges til noget grønt og rekreativt, - evt. noget som man kan lave i samarbejde med de kreative folk som står bag skaterparken.
Så når Østhavnen nu i første omgang bliver taget ud af den nye kommuneplan, så er det et skridt i den rigtige retning. Men hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud med det samme og gøre det til rekreativ område nu.

Ole Byskov
Emilielystvej 54, Lemvig