Folkeskolereform

Af Gitte Svendsdatter
06-10-2013

For at få noget andet, skal man gøre noget andet, ellers får man mere af det samme ...

Jeg vil gerne have fokus på, hvordan giver vi vores folkeskole det faglige løft som regeringen ligger op til.
Skal man ændre noget, er man nød til at starte ved den som har magten .
Lederen skal som udgangspunkt være den bedst kvalificeret . Mads Ryder udtaler i artikel i fri lørdag, at som koncern direktør skal han ikke være designer , men skal have det kommercielle overblik, men må ikke blive en del af miljøet. Det er designere og de kreative der driver udviklingen ... Etc.
Der er masser af forskning som peger på hvordan man skaber udvikling , men vores alle sammens skole , er ikke fulgt med, på trods af at man syntes man hele tiden er udsat for forandringer så er det første gang at forhandlingspartnerne har turde gøre noget helt andet end det man er vant med.
Det kræver nu at de som skal implementere den nye reform tør tage opgaven til sig , giver lærer og pædagoger fri til at gøre det som de ved er bedst for børns læring.

Lærerne har deres fag kompetence , som er undervisning og den skal have lov at blomstre , og deres opgave er ikke blevet nemmer pga øget timetal og nye arbejdstidsaftaler . så skal det her lykkedes , så skal der skabes mulighed for at Pædagogerne som er uddannet til at kunne varetage den praktiske - musiske - og de social pædagogiske mål har opgaven. De kan sikre sproglig opmærksomhed og formidling - eksperimenter og oplevelser. De er innovative og kan skabe relationer, især i denne tid hvor vi skal inkludere flere børn med indlæringsvanskeligheder og bogstav børn.
Det har stor betydning for barnets perspektiv at der er en faguddannet person med som kan forudse og dermed forebygge situationer - hvor man i mange tilfælde ville ekskludere barnet fra undervisningen.
Det er derfor vigtig at man sikre at man har kompetente fagpersoner.
Det er samtidig vigtigt at sikre gode og spændende fritidstilbud som giver mulighed for at møde kompetente voksne som kan guide og hjælpe de unge forebyggende istedetfor at skulle lave en masse reparations arbejde . Som vil betyde at meget unge , børn på 10 - 12 år som ikke gør brug af foreningslivet , vil blive udsatte, ensomme eller skaber nogle uheldige fællesskaber med ældre unge som giver samfundet en øget opgave for eks. Ssp.
Jeg vil arbejde for at man i dialog med hinanden, sikre det bedst mulige læringsmiljø for børn og ikke at det skal være en fagkamp. Samt at der gives resurser til det forebyggende arbejde.

Gitte Svendsdatter

Henvisning: Gitte Svendsdatter