MÞd os pÄ Facebook

Vores politik fra A til Å

Her har vi samlet en rĂŠkke relevante links

Det skal ikke vĂŠre et tag-selv-bord

Af Lars Kamstrup, kamp@bergske.dk
18-10-2013

Tabt arbejdsfortjeneste. Tre byrÄdsmedlemmer fÄr 222.000 kroner i tabt arbejdsfortjeneste, og socialdemokrat stiller spÞrgsmÄlstegn ved, om det kan styres godt nok.

PÄ det seneste vedtog byrÄdsmÞde Lemvig ByrÄd reglerne for, hvornÄr der i fremtiden kan udbetales tabt arbejdsfortjeneste til byrÄdsmedlemmer. Det endte ud i stort set de samme regler, som der er i Þjeblikket, men der var en del debat, inden man nÄede sÄ vidt.
Det kunne forstÄs ud af debatten, at det er en sag, der har huseret lÊnge hos politikerne bag lukkede dÞre. Borgmester Erik Flyvholm (V) sagde, at man nu havde undersÞgt alle muligheder for, om der kunne laves mere prÊcise regler for, hvornÄr og hvor meget der udbetales. Men det kan ikke blive anderledes end de regler, man nu har vedtaget, hvor der er plads til et skÞn. Som noget nyt er det dog hele byrÄdet nu, der skal sige ja, nÄr der kommer en ansÞgning, hvor det i dag er Þkonomi- og erhvervsudvalget.
FĂ„r mere i lĂžn end andre
Ole Byskov (S) var en af forkÊmperne for at fÄ problemet frem i lyset.
»Som udgangspunkt Þnsker vi socialdemokrater ikke, der er nogen, der skal lide et tab pÄ det at vÊre byrÄdsmedlem. Men vi bryder os ikke om, at man kan have enkelte byrÄdsmedlemmer, der fÄr en vÊsentlig hÞjere lÞn for det samme arbejde, som resten af byrÄdet fÄr,« sagde han.
NÄr et byrÄdsmedlem skal have tabt arbejdsfortjeneste, skal vedkommende have et dokumenteret tab. Det er ret enkelt for lÞnmodtagere, da man jo her kan se, om der er trukket lÞn, fordi man har vÊret til byrÄdsarbejdet. Straks vÊrre er det med selvstÊndige, hvor det er mere kompliceret at dokumentere et tab.
Alle byrÄdsmedlemmer har muligheden for at vÊlge, at man vil have tabt arbejdsfortjeneste. SÄ bliver man trukket 20.000 kroner af den lÞn, man ellers skulle have haft, og sÄ fÄr man de dokumenterede udgifter. Det er ikke mange byrÄdsmedlemmer, der bruger ordningen. I 2010 en enkelt, i 2011 to og i 2012 tre. Alle tre er landmÊnd og altsÄ selvstÊndige - to heltids og en pÄ deltid. De tre er Karl Balleby (DF), Arne Noe (SF) og Steffen Damsgaard (V). Andre selvstÊndige som for eksempel tÞmrermester Albert Krogh (V) har ikke valgt at bruge ordningen.
220.000 kroner
De tre fik udbetalt godt 220.000 kroner tilsammen i 2012. Kommunen mÄ ikke oplyse, hvad den enkelte fÄr. Men i 2010 var Karl Balleby ene om det, og han fik da smÄ 46.000 kroner. I 2011 kom Arne Noe med, og de to tilsammen fik smÄ 175.000 kroner. Karl Balleby mener, han har fÄet stort set det samme hvert Är, men Arne Noe benÊgter, at han har fÄet de omkring 120.000 kroner, der sÄ vil vÊre tilbage.
I 2012 kommer Steffen Damsgaard sÄ med, og nu er vi oppe pÄ 222.000 kroner.
Normalt fÄr et byrÄdsmedlem med en enkelt plads i et udvalg godt 80.000 kroner om Äret. De tre med tabt arbejdsfortjeneste fÄr sÄ kun godt 60.000 kroner - plus det belÞb, man fÄr i tabt arbejdsfortjeneste. Er man i to udvalg, ryger der sÄ et plus pÄ 20.000 kroner pÄ. Borgmester og udvalgsformÊnd fÄr noget stÞrre belÞb.
De selvstĂŠndige skal have en revisorerklĂŠring, som dokumenterer, at de skal have penge.
»Men den erklÊring gÄr kun pÄ hvilket timetal, der er brugt, og hvad der skal udbetales pr. time. Det gÄr ikke pÄ, om man kan dokumentere, at virksomheden har lidt et tab. Hvis en selvstÊndig - for eksempel en landmand - fÄr tabt arbejdsfortjeneste, mÄ han jo ikke gÄ hjem efter mÞdet og lave det, han ville have lavet, mens mÞdet foregik. GÞr han det, har han ikke lidt noget tab. Hvordan skal vi styre det, spÞrger Ole Byskov.
Og hvad sÄ med en, der kun har landbrug som deltid, spÞrger han.
Nogle mere end andre
Den selvstÊndige - i dette tilfÊlde landmanden - fÄr udbetalt det pr. time, som revisoren har regnet ud svarer til Þkonomien i selskabet. Nogle fÄr altsÄ langt mere end andre i timen, men det mÄ dog hÞjst blive 2000 kroner pr. dag.
PÄ byrÄdsmÞdet sagde Ole Byskov, at det ikke skulle udvikle sig til et tag-selv-bord. Han havde undersÞgt hvor mange kommuner, der har sÄdan en ordning, og det er de fÊrreste, der overhovedet udbetaler penge i tabt arbejdsfortjeneste.

Indflydelse pÄ politikken

Socialdemokratiet Lemvig kommune  |  HĂžgevej 14  |  7620 Lemvig  |  23 35 48 97  |  info@socialdemokraterne-lemvig.dk