B√łrne- og Skoleomr√•det i Lemvig Kommune

Af Karsten Kragelund
31-10-2013

B√łrne- og Skoleomr√•det skal have stabilitet, h√łj kvalitet og stor faglighed.

Jeg vil gerne v√¶re med til at sikre, at Lemvig Kommune forsat har en god folkeskole. Derfor er den nuv√¶rende struktur ikke en vedvarende tilstand. Vi skal turde diskutere, hvordan vi bliver ved med at have en folkeskole fuld af kvalitet- og ikke mindst turde tage de n√łdvendige skridt til at √¶ndre p√• strukturen.
Vi bliver n√łdt til at forholde os til det faldende b√łrnetal- og dermed f√¶rre elever rundt p√• kommunens folkeskoler. Jeg forsl√•r ikke, at der n√łdvendigvis skal lukkes skoler, men at det kan f.eks. bliver n√łdvendigt at samle overbygningen p√• f√¶rre skoler, s√• man forsat kan sikre eleverne et kvalitetstilbud, det skal ogs√• ses i lyset af den nye skolereform.
Ligeledes p√• dagsinstitutionsomr√•det kan det v√¶re n√łdvendigt at se p√• strukturen. Er antallet af institutioner det rigtige i Lemvig kommune? Hvad mener vi med b√¶rerdygtighed? Alt sammen noget, at den nye kommunalbestyrelse bliver n√łd til at forholde sig til. Jeg ville (som alle andre) ogs√• hellere, at vi skulle udvide antallet af institutionspladser p√• grund af et stigende b√łrnetal. Men desv√¶rre er virkeligheden en anden, og det er vi n√łdt til at forholde os til. Det handler i den sidste ende om at give vores b√łrn s√• gode forhold som muligt med en god grundnormering.
For mig er det vigtig, at en ændring af strukturen sker i en tæt dialog med bestyrelser, forældre og ansatte. På den måde får vi alle gode ideer på bordet, og problemstillingerne bliver belyst bedst muligt. Samtidig sikre vi os, at alle parter får den information, de har brug for.
Jeg √łnsker en folkeskole i Lemvig Kommune, hvor eleverne har mulighed for at l√¶re s√• meget som muligt- s√• de er bedst rustede til at g√• videre i uddannelsessystemet. Det kr√¶ver, at skolerne har tidssvarende undervisningsmaterialer og moderne it-udstyr. Ligeledes skal klasselokalerne v√¶rre rummelige, s√• de kan bruges til varierende undervisningsformer.
1 august n√¶ste √•r tr√¶der en ny folkeskolelov i kraft. Jeg hilser med tilfredshed, at der via folkeskolereformen satses p√•, at vores b√łrn skal blive den bedst uddannede generation i danmarkshistorien. En foruds√¶tning for en vellykket implementering af folkeskolereformen er, at skolens ansatte f√łler ejerskab af reformen. Det er i den forbindelse vigtigt, at der arbejdes m√•lrettet p√• at sikre et forsat godt psykisk arbejdsmilj√ł p√• skolerne.

Karsten Kragelund
Byrådskandidat(A)