√Öbent Bibliotek

Af Karsten Kragelund
08-02-2014

Indl√¶g p√• K/B-m√łde den 29. januar 2014

Vi socialdemokrater har det rigtig godt med, at det bla. lykkes at afsætte 350.000 kr. på anlægsbudgettet i budgetforliget. Vi har det rigtig godt med at det trods besparelse på besparelse også engang imellem er plads til en udvidelse i ny og næ, og i det her tilfælde et åbent bibliotek
Fra andre kommuner understreges det ogs√•, at det √•bne bibliotek p√• ingen m√•de erstatter behovet for den g√¶ngse bemandede √•bningstid. Det er netop det kvalificerede personales tilstedev√¶relse der for l√•nerne udg√łr forskellen mellem biblioteket som informationscenter og kulturelt oplevelses- og v√¶rested i mods√¶tning til en blot og bar lagerfunktion.
For os socialdemokrater er biblioteket en vigtig kulturinstitution, som skal servicere borgerne med adgang til kulturarven, nutidige informationer og kulturoplevelser. Vi vil v√¶re med til at sikre en forsat udvikling, s√• tilbuddet til enhver tid leve op til de krav der stilles til et moderne bibliotek,, det har vi arbejdet for i budgetfasen, og i f√¶llesskab er det lykkes at finde plads i budgettet til at l√łfte serviceniveauet p√• biblioteket og det er vi meget tilfredse med.
Det √•bne bibliotek vil give Alle borgerne i Lemvig kommune fra syd til nord, og fra √łst til vest, et super tilbud, og vi f√łlger naturligvis indstillingen. NU er det s√• op til biblioteket at lave et attraktivt tilbud s√• borgenen vil benytte sig af den udvidede √•bningstid, vi ser frem til at det bliver en realitet.