Vores politik fra A til Å

1.Maj 2014

Af Ole Byskov
07-05-2014

Da jeg stod her for 4 år siden, som nyvalgt Byrådsmedlem og skulle holde min første 1.maj-tale – da var vi Socialdemokrater i opposition og Danmark var midt i en finanskrise. Sådan er det ikke i dag. Socialdemokraterne er regeringsparti og vores land er stille og roligt på vej ud af krisen.
Dengang for 4 år siden kunne vores daværende konservative udenrigsminister Lene Espersen fylde avis forsider ved at tage på ferie i stedet for at passe sit job og Kristian Thulesen-Dahl tog til Holstebro og lovede at det nye sygehus skulle til Aulum i stedet for Gødstrup.
Det er der så ikke lavet om på – Venstre og Konservative har armene over kors og kunne lige så godt tage på ferie mens de venter på valget, mens Dansk Folkeparti mere end nogensinde lefler for vælgerne, med masser af populistiske løfter uden nogen form for finansiering. Så nogen ting har ændret sig til det bedre – andre har bestemt ikke !

Hvis vi Socialdemokrater troede at alting ville blive nemmere når vi kom til magten – så tog vi fejl. For når man tager ansvar så koster det som regel knubs. Og når man er en del af en regering bestående af flere partier, - så skal der træffes svære valg. Også nogle som bestemt ikke er behagelige – men som var de bedst mulige i et svært politisk klima. For vi må ikke glemme at både de Radikale, SF og Enhedslisten også skal høres. - Men hver gang man er kommet frem til et resultat eller en løsning – så prøv at forestille jer hvordan det havde set ud hvis V – K og O havde siddet for bordenden. Så ville det helt sikkert have set anderledes ud. Dengang var det rendyrket blokpolitik – sådan er det ikke mere.

Når man tænker på at det var Dansk Folkeparti som stod fader til halveringen af dagpengeperioden, så er det svært at forstå de tiltrækker så mange lønmodtager vælgere. Samtidig peger de ukritisk på Lars Løkke som statsminister – velvidende at han står for offentlig nulvækst !
Men det bekymrer ikke Dansk Folkeparti – de lover bare endnu mere velfærd og service –
det hænger bare ikke sammen! En stemme på Dansk Folkeparti er en klar borgerlig stemme og den fører ikke til mere velfærd og bedre service – tværtimod !

Men nu skal det ikke kun handle om Dansk Folkeparti, - jeg bliver i dårlig humør af det og de fortjener ingen opmærksomhed overhovedet på en første maj festdag. Jeg vil hellere snakke Danmark i fremtiden – arbejdspladser, vækst og velfærd. For der er forår i dansk økonomi og der er lys for enden af tunnelen.
Der forsvandt 130.000 private arbejdspladser under krisen, men efter små tre år med den nuværende regering ved roret, er der nu et stemningsskifte på vej. Alene sidste år blev der skabt 20.000 nye jobs. Og uanset hvordan vi vender og drejer det det, så skal der være arbejdspladser og jobs, og dermed øget indtjening og skattegrundlag, før vi kan bruge penge på velfærd. De ting hænger sammen. Og vi vil sikre den danske velfærd. – Vi kender alle nogen som arbejder i det offentlige, en SOSU- assistent, en sygeplejerske eller pædagog. Og vi ved at de senere år er der strammet så meget op at de får meget svært ved at løbe hurtigere end de allerede gør. Men alligevel lægger Venstre op til nulvækst – og nulvækst, kære venner, det betyder besparelser og nedskæringer.
Det vil vi Socialdemokrater ikke. Vi vil vækst og vi vil sikre den velfærd vi har i dag.

I Lemvig Kommune er der også ting som har ændret sig de sidste 4 år – og noget til det bedre, mens andet er gået den anden vej. Ved Kommunalvalget i november gik Socialdemokraterne frem fra 4 til 5 mandater. Og det var godt. Samtidig gik Venstre meget frem og fik fuld flertal med 12 mandater – og det var knap så godt, set med vores øjne. Hvad det så kommer til at betyde fremover vil tiden jo vise, men det er klart at det ikke er blevet nemmere for os at få noget igennem. Men vi fik et godt valg og det skal vi være stolte af, og jeg er sikker på at vi vil kæmpe for de socialdemokratiske værdier med alt hvad vi har. Og jeg ser frem til samarbejdet i vores gruppe i den næste periode. Samtidig vil jeg gerne lige rette en tak til vores bestyrelse – dermed også den gamle formand – og til hele holdet som gav en hånd med i valgkampen. Det er et kæmpearbejde at føre valgkamp, og uden jer kunne vi ikke have gjort det så godt.

For 4 år siden var ord som udkants Danmark og yderkommune meget brugt. Det er det knap så meget i dag – men det er stadig meget relevant. Det er bestemt ikke blevet nemmere at være en lille vestjysk kommune og vi kæmper dagligt med ting som øget fraflytning, faldende børnetal og stigende udgifter til ældreområdet. Men samtidig så ser vi altså også fremad. Som kommune skal vi løfte hovedet og sige at godt nok er vi i et yderområde – men vi har så meget hjerte og potentiale at vi tror på fremtiden. Vores nye havn som vi står på i dag er et lysende eksempel. Først fik vi det nye højtvandsværn og de nye tiltag med legeplads og markedsplads. Så fik vi skateparken og da så en vred dame ved navn ”Bodil” kom stormende forbi og ødelagde vores gamle ydermole – ja så tog vi skeen i den anden hånd og besluttede at udvide havnen når nu vi var ved det. Samtidig har vi lavet byfornyelse i stort set alle vores mindre byer, vi får lavet nye cykelstier hvert år, vi har afsluttet en succesrig sammenlægning af handelsskole og gymnasium, vi har fået tryghedshotel bare for at nævne nogle af vores tiltag for at overleve som kommune. Tiltag som vi Socialdemokrater er en stor del af. Og ude i fremtiden skal vi måske have en havvindmøllepark i vesterhavet, med de muligheder som ligger deri, bla. for Thyborøn havn.

Der er mange ting at glæde sig over, - men også mange ting at arbejde for i de næste år. Ikke mindst implementeringen af den nye Folkeskolereform. Det bliver en kæmpe udfordring. Ikke kun for os politikere og forvaltningen, - men så sandelig – og især for de mennesker det berører hver dag, nemlig børnene, deres forældre og ikke mindst lærerne.
Efter lærerkonflikten sidste år, som var en meget uskøn affære, er det nu tid til at se fremad og forhåbentlig skabe et samarbejde, hvor både børn og lærere får et miljø som de har det godt med.
Der ligger et stort ansvar på alle parter, for børnene er trods alt vores allervigtigste ressource i fremtiden. Vi skal simpelthen have det til at fungere. Det gælder også for de børn som har det svært. Og jeg er utrolig glad for at vi Socialdemokrater i aftes på byrådsmødet var indirekte årsag til at det lykkedes at finde penge til at sikre den fantastiske specialafdeling vi har på Lemvig Ungdomsgård.
De børn havde udsigt til at blive ladt i stikken, men ordningen er nu sikret fremover. Det viser at selv om man kun er 5 ud af 21 – så kan man godt komme igennem, hvis man arbejder for sagen.

Til sidst vil jeg bare ønske jer en fortsat god 1.Maj – og slutte af med de samme ord som jeg gjorde for 4 år siden: ”Husk nu at selv om man bor på ydersiden – så betyder det jo ikke at man ikke kan bruge indersiden”

Tak