Generalforsamlingen 2015 - Skriftlig beretning

Skriftlig beretning 2015
Generalforsamlingen den 23. februar 2016

Indledning.
Beretning for 2015 omfatter partiforeningens arbejde her i Lemvig samt en del af det, som er foregået i region, kreds og på landsplan.
√Ör 2015 var i √•rets f√łrste halvdel pr√¶get af at vi gik og ventede p√• valg. Vi m√• desv√¶rre erkende at selv om vi fik et kanongodt valg, var det ikke nok til statsministerposten, som gik til bl√• blok. Vi har nu desv√¶rre en V-regering st√łttet af DF, LA, og C, som er ved at k√łre Danmark godt og grundigt ud over afgrunden.

Byrådsarbejdet.
Vores 5 byr√•dskollegaer har igen k√¶mpet hver is√¶r p√• deres m√•de og i de respektive udvalg hvor de sidder placeret. Senere p√• dagsordenen kommer de hver is√¶r ind p√• arbejdet i byr√•det. Jeg h√•ber og √łnsker at generalforsamlingen f√•r et indblik i hvordan de 5 har gjort forskel som socialdemokrater i Lemvig Byr√•d. Jeg forventer og h√•ber ogs√• at vi f√•r et indblik i hvad de har v√¶ret oppe imod, s√•ledes at der ingen tvivl er for borgerne hvad Socialdemokraterne-Lemvig st√•r for. Det gl√¶der vi os til at h√łre om.
Til orientering deltager formanden i gruppem√łderne og i byr√•dsm√łderne.

Partiforeningen i Lemvig.
Socialdemokraterne i Lemvig har nu 102 medlemmer. Bestyrelsen har haft et godt samarbejde og gode dr√łftelser med vore kommunalr√•dsmedlemmer.
Vi har i √•rets l√łb haft f√łlgende aktiviteter:
Der er desværre ikke udsendt et nyhedsbrev i 2015. Jeg vil hermed opfordre alle til at gå ind på vores Facebook side og vores hjemmeside, da de to sider vil blive opdateret regelmæssigt. Vi vil endnu engang opfordre alle til at meddele bestyrelsen hvis der skiftes mailadresse. Vi har efterhånden mange e-mail adresser og vi vil meget gerne have flere. Det betyder en lettelse og besparelse, især nu da portoen stiger til 19 kr. for et A-brev.
Traditionen tro har vi i vores gode samarbejde med LO-Nordvestjylland afholdt 1. maj m√łde p√• Havnen i Lemvig. Talerne blev holdt af: Helle Dam, Folketingskandidat i Lemvig Struer Kredsen, Simon T√łgern, Formand HK/privat, Gitte Fiskb√¶k, Byr√•dsmedlem og Victor Le Bret√≥n, DSU. Endnu engang var vort 1. maj m√łde godt bes√łgt og var et vellykket arrangement.
Vi havde tre medlemmer der deltog på kvindekonferencen i Århus i august.
Bestyrelsen afholder bestyrelsesm√łder hver m√•ned i 3F Vests m√łdelokaler i Storegade 23, Lemvig. Kommunalbestyrelsesmedlemmerne har en st√•ende invitation til at deltage i bestyrelsesm√łderne og de deltager s√• meget som tiden tillader, hvor vi f√•r en god orientering om de sager der er oppe i tiden.
Vi deltog p√• dyrskuet i Lemvig i juni m√•ned, p√• L√łvfaldsmessen i Harbo√łre i oktober og p√• julemarkedet i Lemvig i november. Der var stor opbakning og stor sp√łrgelyst alle steder, s√• vi kan med rette sige det har v√¶ret succesfuldt. DSU Holstebro-Struer-Lemvig har et medlem af deres bestyrelsen til at deltage i vores bestyrelsesm√łder, det er meget gl√¶deligt at DSU‚Äôerne i vores omr√•de er blevet mere aktive.
Vi deltog p√• regionsrepr√¶sentantskabsm√łdet i april, Hald Ege (Viborg) hvor Ivan M√łller S√łrensen blev valgt som 1. suppleant til regionsbestyrelsen.
Deltog også på kongressen i Ålborg, i september.
Vi har som noget nyt pr√łvet at holde en ‚ÄĚnyt√•rstaffel‚ÄĚ her i januar, bla. for at m√łde borgerne, hvor der ikke er en dagsorden, men hvor alt kan blive vendt og diskuteret. Der var 21 deltagere med god sp√łrgelyst.
1.maj 2016 bliver p√• havnen i Lemvig (foran Bjarnes fisk). Vi er i gang med at finde talere. Musikken er de samme som vi plejer at have. Et super godt band som blandt andet medvirker til at flere m√łder op.

Regionen og kredsen.
P√• kredsplan har det altoverskyggende v√¶ret at f√łre valgkamp for Helle Dam, i forbindelse med folketingsvalget i juni m√•ned. Formanden Anne lise Knudsen og resten af bestyrelsen k√¶mpede sammen med de 2 partiforeninger fra Struer og Lemvig for at f√• vores kandidat Helle Dam valgt folketinget. Det lykkedes jo som bekendt desv√¶rre ikke og Helle Dam har efterf√łlgende valgt at tr√¶kke sig som folketingskandidat. Der blev ogs√• k√¶mpet p√• sidelinjen sammen med LO-Nordvestjylland, som ogs√• gjorde en stor indsats for at f√• genvalgt regeringen. De lokale politiske udvalg ikke at forglemme, er der ogs√• hele tiden. Det gik desv√¶rre ikke med at f√• 4 √•r mere, men med den m√•de den nuv√¶rende regering f√łre sig frem p√•, kan det forh√•bentligt ikke vare l√¶nge inden der kommer valg igen.

Landspolitik.
I forbindelse med folketingsvalget, som vi jo desværre tabte, trådte Helle Thorning smidt desværre tilbage som vores formand, efter 10 på formandsposten.
I den forbindelse var vi til ekstraordin√¶r kongres i K√łbenhavn for at v√¶lge vores nye formand. Vi valgte enstemmigt Mette Frederiksen som formand. Efter en lidt bl√łd start synes jeg hun har markeret sig rigtigt fint og jeg er sikker p√• hun bliver en kanon god formand for socialdemokraterne og at hun bliver Danmarks kommende statsminister inden for forh√•bentligt kort tid.

Slutning.
Beretningen skal slutte med en tak til alle bestyrelseskollegaerne, suppleanter og tak til alle vore kommunalbestyrelsesmedlemmer. Der skal ogs√• lyde en stor tak til alle borgere i Lemvig som altid tager godt imod os, alle steder hvor vi stiller op. Tak for et godt samarbejde i det forl√łbne √•r.
Målet for det kommende år, er at alle, der gerne vil deltage i politik, også får mulighed for det. Der er valg næste år til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis du er interesseret i at blive kandidat, kontakt et af vore bestyrelsesmedlemmer.
Vi skal alle blande os i den lokale debat ‚Äď ogs√• n√•r der diskuteres politik.

Henvisning: Beretning