Vores politik fra A til Å

Hvor meget cykelsti kan man få for 16.5 mill. kr. ?

Af Ole Byskov
04-12-2011

Det er ikke nogen hemmelighed at vi Socialdemokrater går ind for cykelstier. Meget endda. Og vi er glade for at det lykkedes at afsætte 1 mill. kr. på et ellers meget stramt budget for 2012, til nye cykelstier i kommunen. Det var ikke alle partier lige begejstrede for.
Når den tidligere Trafikminister, så under et besøg i vores kommune først på året, siger han kan finde penge til en sti fra Resen til Thyborøn, - ja så siger vi selvfølgelig tak og glæder os på cyklisternes vegne.

Det Ministeren kalder en cykelsti, viser sig i virkeligheden at være en udvidelse af landevejen, altså en stribe i vejsiden til cyklisterne. Og til det vil han afsætte 16.5 mill. kr. - Da Lemvig Kommune gør Ministeriet opmærksom på at det ikke var hvad vi ønskede, fik man den besked fra Trafik-minister Hans Chr. Schmidt (V), at var vi utilfredse så kunne han nok finde en anden kommune og give pengene til. Og iøvrigt ville en "rigtig" cykelsti koste meget, meget mere.
Det svar fik vores forvaltning til at tænke i nye baner. For hvis Staten mener at en cykelsti koster op til 3.7 mill.kr. pr. kilometer, og vi i kommunen mener vi kan lave det samme for ca. 1 mill.kr - så var det måske en ide at lade Lemvig Kommune overtage projektet. Det ville resultere i mange kilometer rigtig cykelsti, istedet for cykelbaner i vejsiden. Men det rækker ikke til hele vejen, så derfor er det nødvendig med en prioritering, sammen med ansøgningen om at overtage projektet.

Til det har Vejdirektoratet udfærdiget et forslag, hvor hele vejen fra Resen til Thyborøn er udlagt i etaper, 16 stk ialt. - Vi har så haft det til behandling i Teknik- og Miljø udvalget d. 28.nov. og efterflg. har det været for Kommunalbestyrelsen d. 30.nov.
I udvalget besluttede vi at foreslå en "vending" af projektet, så vi kalder det fra Thyborøn mod Resen. Sådan at forstå, at vi tror at vi for de afsatte midler kan lave cykelsti fra færgelejet i Thyborøn til Cheminova. Videre forbi Harboøre, og til Pletvej ved Hygum bakke. Det stykke er iflg. Vejdirektoratet det mest trafikerede, det er der hvor der er flest lastbiler, og hvor farten er højest generelt. Desuden er der rigtig mange som cykler til arbejde på Cheminova, og antallet af cykel-turister på ruten er stigende.
Man kan komme rundt om Hygum bakke ad sikker vej, og der er allerede en sti fra Ellemosevej til Klinkby. Og hvis man kører ad Kirkebyvej, forbi Klinkby skole og under vejen, så er der allerede sti hele vejen til Lemvig.
Ringvejen rundt om Lemvig (som jo er statsvejen) springer vi over i denne omgang, og siger at cyklisterne skal igennem byen. Selve Lemvig by må betragtes som sikker vej indtil videre, og det bringer os op til Fabjergvej. Her vil vi foreslå en sti til Tvedvej v. Fabjerg, og den forbindes med den sti som allerede er bevilliget til Borumvej (Herfra er der anlagt kommunal sti til Nr.Nissum) Så tror vi ikke vi kan få mere for de 16.5 mill.kr. men det er da en god begyndelse. Vi mangler et vigtigt stykke fra Borumvej til Gudum, men hvis vores forslag går igennem, vil dette stykke være det første som vi søger midler til i den næste cykelpulje fra staten. Stykket fra Gudum til Resen er langt og vil blive dyrt, så det er ikke prioriteret i denne omgang.

Hele vejen er jo statsvej, og det er derfor staten som normalt skulle anlægge en cykelsti her. Men der er ikke noget i vejen for at en kommune overtager projekteringen, sørger for evt. eksproperitering af jorden og anlæggelse af selve stien. Og når det står færdigt overdrager man igen det hele til staten, som så har ansvaret for drift og vedligehold.
Efter ret lange diskusioner, både i Teknik- og Miljø-udvalget og i byrådssalen, har jeg på Socialdemokraternes vegne slået på at ovenstående forslag er det rigtige. Det er der vi får mest og flest km for pengene, og kan vi så senere få det sidste stykke til Gudum med, er der forbindelse det meste af vejen.
Endelig skal det siges at det er aftalt, at hvis Trafikministeriet siger nej til vores forslag, skal det tilbage til ny behandling i Udvalget. Og at Kommunalbestyrelsen har bedt forvaltningen om at give et bud på hvad en "rigtig" sti hele vejen vil koste. Det vil man så forelægge den nye traffikminister, Henrik Dam Kristensen (A) og se om han kan finde lidt flere penge til os, når han ser hvad vi kan lave det for.

Jeg håber virkeligt at vi får grønt lys til projektet. Det vil blive til gavn og glæde for rigtig mange borgere, og samtidig gavne turistbranchen og være med til at styrke vores sundhedspolitik.

Ole Byskov
Teknik- og Miljøudvalget