Fremtidig overbygningsstruktur

Af Karsten Kragelund
15-12-2011

Overbygningen ‚Äď Indl√¶g p√• KB den 14. dec. 2011.

Tak for ordet.

Som man kan l√¶se i sagsfremstillingen, har debatten i udvalget v√¶ret lang. Det har absolut v√¶ret n√łdvendigt for at f√• vendt alle muligheder og l√łsninger inden en s√• vigtig beslutning, men vi m√• ogs√• vedg√•, at omr√•det tr√¶nger til at f√• arbejdsro og en l√łsning p√• bordet.

Vi har v√¶ret igennem en h√łringsperiode, v√¶ret til borgerm√łder, vi har afholdt et seminar med relevante parter og ikke mindst modtaget et hav af personlige henvendelser som alle, p√• en god og konstruktivt m√•de, har bidraget med holdninger og ideer til en beslutning.

Det vil jeg gerne sige tak for.

Som udgangspunkt har vi fra den socialdemokratiske gruppe, under hensyn til det faldende b√łrnetal, og med et √łnske om at forbedre og fastholde det faglige og p√¶dagogiske undervisningsmilj√ł for eleverne i 7-9 klasse, ment at det en god l√łsning at samle eleverne p√• f√¶rre skoler end nu.
Argumenterne er hvis man sikrer et tilstr√¶kkelig elevgrundlag og dermed flere ressourcer pr. skole, s√• vil det giver eleverne flere valgmuligheder, flere frivillige tilbud, bedre mulighed for holddeling, flere ressourcer til IT, et st√łrre socialt f√¶llesskab, en h√łjere grad af linjefagsd√¶kning i centrale fag, alt sammen elementer der i enden af dagen gerne skulle give st√łrre motivation hos eleverne og dermed √łget indl√¶ring.

Det er s√• bare ikke der vi er i dag. Vi har lyttet n√łje efter i h√łringsperioden og kan godt forst√•, at den geografi vi har i kommunen vil give en uhensigtsm√¶ssigt lang transporttid for mange elever. Det vil ogs√• give nogle udfordringer med de unges fritidsjobs i erhvervslivet. Foreningslivet i de ber√łrte omr√•der bliver ramt med faldende medlemstal. Vore haller, ungdomsklubber og en masse andre aktiviteter vil f√• det det meget sv√¶rt, hvis vi √¶ndrer p√• overbygningsstrukturen som opl√¶gget var.

S√• derfor vil vi gerne v√¶re med til tage udfordringen op og v√¶re med til nyt√¶nkning p√• omr√•det. Vi er glade for at der i beslutningsforslaget st√•r, at allerede i skole√•ret 2012/13 i gangs√¶ttes et projekt om udvikling af kvaliteten i overbygningen. Det vil nemlig betyde, at vi sammen med relevante og involverede parter, f√•r sat handling bag de forslag og ideer der er kommet frem i h√łringsprocessen, s√•ledes at vi ved at bevare den decentrale struktur fastholder og udvikler kvaliteten p√• vores overbygningsskoler.

Jeg vil gerne fremhæve, at det for os har været vigtigt at fastholde den nuværende model med en samlet overbygning bestående af 7-9 klasse. Det har også været vigtigt, at elever, forældre og lærer på klinkbyskole har fået en afklaring på situation.

S√• h√•ber jeg bare, at alle er klar over at det ikke er den billigste l√łsning der l√¶gges op til og hvis der, forh√•bentlig, er et flertal for indstilling, at man s√• ogs√• er klar til at skabe det √łkonomiske fundament b√•de til driften og p√• anl√¶gssiden.

Og med det kan jeg fra den socialdemokratiske gruppe anbefale den indstilling der ligger:)

Karsten Kragelund