Nytårshilsen fra Byrådsgruppen

Af Kenneth Bro
20-01-2012

Nytårshilsen

Vi er nu halvvejs i den kommunale valgperiode og den socialdemokratiske byr√•dsgruppe √łnsker med denne nyt√•rshilsen at se tilbage p√• 2011 og frem mod nye m√•l i 2012.

I en tid hvor den kommunale √łkonomi er under pres, er der desv√¶rre foretaget rigtig h√•rde besparelser p√• den kommunale service. Det har ramt de ‚ÄĚbl√łde‚ÄĚ omr√•der som skoler, daginstitutioner, hjemmepleje og plejehjem. Man kan godt sp√łrge sig selv, om der s√• er r√•d til s√• mange nye anl√¶gsinvesteringer f.eks. udbygningen af havnen i Lemvig.
Efter vores opfattelse er det vigtigt, at vi fortsat har et anlægsbudget på et rimeligt niveau,
s√• vi fortsat kan underst√łtte byfornyelse, erhvervsudvikling og turismen, der bliver en vigtig indt√¶gtskilde i √•rene fremover.
Vi skal være en udviklingskommune ikke en afviklingskommune!

Vi er tilfredse med at der hele tiden sker en udbygning med cykelstier, der g√łr vores kommune mere sikker og fremmer sundhed samtidig med at det ogs√• giver mulighed for naturoplevelser b√•de for lokale og turister.
Nu skal vi i 2012 presse p√• for at sikre cykelstien Thybor√łn - Lemvig ‚Äď Gudum ‚Äď et stort aktiv for b√•de fritid turisme og erhvervsliv

I Socialdemokratiet er vi optaget af gr√łn energi og klimal√łsninger ‚Äď og mener vi b√łr satse p√• dette omr√•de. Kommunen b√łr g√• foran og sikre energirigtige l√łsninger i kommunale bygninger. Derved vil vi ogs√• i en krisetid kunne fremme besk√¶ftigelse.
Der er h√•rdt brug for job i √łjeblikket, da der desv√¶rre er alt for mange mennesker, der st√•r uden job.

Lemvig Kommune er en af de kommuner i Danmark, hvor flest unge gennemf√łrer en ungdomsuddannelse. Vi er ikke i tvivl om, at det skyldes b√•de for√¶ldre, der tager ansvar for at deres b√łrn f√•r en uddannelse og en god folkeskole med engagerede l√¶rere.
Der finder megen nyt√¶nkning sted i vore folkeskoler og der er gode ungdomsuddannelser, der ‚ÄĚudkl√¶kker‚ÄĚ mange talenter, som videref√łrer uddannelser i de store universitetsbyer. Det kan vi v√¶re stolte af! Lemvig Kommune er et godt sted at vokse op.

Udfordringen er at få unge familier til at bosætte sig i Lemvig Kommune efter endt uddannelse.
Vi har meget at byde p√• ‚Äď store naturoplevelser og et rigt forenings- og kulturliv.
Det helt afg√łrende er, at der ogs√• i fremtiden er gode job at f√• i omr√•det og at os der bor her g√łr opm√¶rksom p√• det vi evner ‚Äď ikke mindst at vi tager vare p√• hinanden, hvor mange gerne giver en ekstra h√•nd.

Socialdemokraterne √łnsker ordentlige forhold for √¶ldre, b√łrn og handicappede frem for skattelettelser. Samtidigt vil vi v√¶re med til at tage ansvar - ogs√• n√•r det er sv√¶rt og det er det nu.
Derfor hare vi trods yderligere besparelser p√• is√¶r b√łrne- og √¶ldreomr√•det valgt at v√¶re med i budgetforliget i 2012

Der vil ogs√• i de kommende √•r v√¶re et pres p√• den kommunale √łkonomi og den kommunale service.
I Socialdemokratiet vil vi arbejde for at flest mulige personaleressourcer i kommunen bruges p√• de borgern√¶re omr√•der, s√• det engagement der fortsat kendetegner medarbejderne i vores √¶ldrepleje, skole og institutioner forh√•bentlig kan opretholdes. Uden dette engagement ville vi ikke have de gode tilbud vi har i dag ‚Äď og som vi er stolte af.

Med disse ord vil vi gerne fra den socialdemokratiske gruppe benytte lejligheden til at √łnske alle et godt nyt√•r

Den Socialdemokratiske byrådsgruppe
Kenneth Bro