God debat p√• Byr√•dsm√łdet den 29. feb.

Af Karsten Kragelund
04-03-2012

Hermed mine opl√¶g p√• KB-m√łdet
Alt- I-Et
Punkt 9 den 29/2- 2012

Vi Socialdemokrater s√¶tter stor pris p√• det store arbejde , der udf√łres af frivillige i kommunens foreninger og haller. Der er rigtig mange ildsj√¶le, der yder et k√¶mpe frivilligt stykke arbejde ‚Äď en indsats som har uvurderlig stor v√¶rdi i lokal omr√•det og samlet set ogs√• for hele kommune.
Det som vi bekendt skal tage stilling til i aften er den ans√łgning fra Klinkby-hallen som √łnsker at eje og drive projektet Alt-I-Et. Et rigtigt fint og meget ambiti√łst projekt, som uden tvivl vil v√¶re et k√¶mpe l√łft for hele omr√•det incl. Skolen hvis det lykkes at stable projektet p√• benene. N√•r jeg n√¶vne ambiti√łst skal det ses i lystet af udlejning af timer i klinkby-hallen over en 10 √•rige periode, med undtagelse af et enkelt √•r ikke er lykkes at s√¶lge kvoten af timer. (se bilag) ud over det skal man s√• s√¶lge 500 timer i den kommende multisal. Og det er s√•dan at vi her i Lemvig kommune, med den udm√¶rkede afregningsmodel p√• omr√•de, kun udbetale tilskud efter antal solgte timer, alt det ved de her personer bag projektet selvf√łlgelig alt om.
Vi √łnsker ikke at s√¶tte en k√¶p i hjulet for projektet, vi er bare en lille smule bekymret p√• den lange bane, men bakker op indstillingerne b√•de p√• anl√¶gssiden og driften, de 2 ting h√¶nger uomtvistelig sammen, hvis man √łnsker at projektet skal lykkes, Vi bakker op det f√¶llesskab og store sammenhold der er i omr√•det, det m√• siges at v√¶re rigtig flot hvis det lykkes at samle s√• mange penge sammen.

Her til sidst vil jeg bare lige bede Formanden om at bekræfte at det vi har gang i er udgift neutral for kommunen

LGF:: punkt 10
Vi socialdemokrater vil arbejde for at der her i Kommune sikres gode vilkår og fysiske rammer også når vi snakker idrætsanlæg. Jeg syntes det skræmmende når vi ser de eksempler fra andre steder i landet med utilsvarende og nedslidte idrætsanlæg.
Som man kan læse i sagsfremstillingen og ved selvsyn konstaterer, er dele af LGF klubhus slidt ned. Det er klart at godt 30 års flittig brug slider og at renovering vil værre på sin plads.
Jeg tro p√• at det er vigtigt at vi som kommune er medspiller n√•r ans√łgninger som denne bliver fremsendt og vi stiftede jo bekendtskab med den under vores budgetdr√łftelser sidste √•r. Det er ikke bare en renovering men ogs√• en energibesparende renovering som betyder en billiger drift af foreningen, det er bestemt ikke uv√¶sentligt.
Vores idr√¶tsanl√¶g i det her tilf√¶lde LGF‚ÄĚs klubhus er ogs√• vores ansigt ud af til. T√¶nk bare p√• det i √•r er 30 gang at man afholder limfjordscup , det er alts√• rigtig mange der bes√łgt Lemvig stadion p√• den konto gennem √•rene, man kommer alts√• fra byen med bedre indtryk af arrangementet, n√•r forholdene er i orden
Fra vores gruppe vil vi signaler udvikling frem for afvikling og kan derfor anbefaler indstillingen.

Nedl√¶ggelse af M√łborg skole::punkt 8
Vi ser det ikke som en mulighed at h√¶ve serviceniveauet p√• skoleomr√•det, derfor er vi n√łdt til at pege p√• skolestrukturen/lukning, n√•r der skal spares penge p√• budgettet. B√łrnetallet falder drastisk i fremtiden, det samme g√łr de midler vi f√•r fra staten/regeringen og det medf√łrer nogle politiske prioriteringer. Skal bruge pengene til mursten. eller vi skal tr√¶ffe de rigtige beslutninger og de konsekvenser der er ved det, s√•ledes vi kan komme ud af den negative spiral, og den fremtidige dialog med for√¶ldre ansatte og organisationer ikke kun skal handler om besparelser, men om udvikling, kvalitet og faglighed.

Jeg har selvf√łlgelig forholdt mig til h√łringssvarene. Jeg kan sagtens forst√• de bekymringer og frustrationer og sandelig ogs√• de saglige argumenter der kommer frem i h√łringssvarene. Men er der efter min menig ikke kommet nye oplysninger frem som √¶ndre min holdning.

En langsigtet l√łsning i Syd- omr√•det er at samle de 2 skoler i en, det er rent fagligt og √łkonomisk forsvarligt, jeg vil gerne sl√• fast at det har v√¶ret og stadig er den l√łsning vi i den socialdemokratiske gruppe arbejde p√•.

Der er s√• desv√¶rre kommet nye oplysninger frem vedr. √łkonomien p√• anl√¶gssiden og derfor ser vi os n√łdsaget til at uds√¶tte sagen s√•ledes at de bygningsm√¶ssige konsekvenser unders√łges n√¶rmere, men vi skal for alt i verden undg√• at det tr√¶kker i landdrag, og det m√• under ingen omst√¶ndigheder, blive en Christinelyst om igen, der er der ingen som kan v√¶rre tjent med.
Vi kan fra vores gruppe anbefale F/K indstilling…