1. majtale 2012

Af Lone Pilgaard Sørensen
01-05-2012

Kære venner, gode kammerater
Vel mødt her på havnen i Lemvig til 1. maj.

Jeg vil allerførst starte med at konstatere at DK har fået en ny regering – en kvindelig statsminister.
Tillykke til Helle og tillykke til os.
Vi har også fået en minister for by, bolig og landdistrikter – Carsten Hansen, der kommer her og taler senere i dag.

Første maj er en kampdag. En kampdag for fagbevægelsen og også en politisk. Der er stor sandhed i den gamle parole om, at vi sammen står stærkere.

Jeg har gjort mig nogen tanker om sammenholdet i vores del af landet. Vi har de sidste år fået et nyt ord – Nemlig Udkantsdanmark. Det er et mærkeligt ord, suppleret af vandkantsdanmark, randdanmark, landdistrikter osv.
Hvad med resten af danmark spørger jeg bare. Midtdk, centrumsdanmark eller hvad med midtpunktsdanmark?
Jeg har så tænkt at vi fremover kan kalde Carsten Hansen minister for UdkantsDK, VandkantsDK, RandDK, MidtDK, CentrumsDK og MidtpunktsDK

Hvordan er det sĂĄ at leve livet i udkantsdanmark?
Nu er Udkantsdanmarks lokalsamfund, liv og fremtidsudsigter ikke ligefrem kendt for noget godt. Det er lige før at flere udkantsdanskere overvejer at flytte til et 3 verdensland for at få bedre fremtidsmuligheder.

Og ja, vi er anderledes her i VandkantsDanmark.
Vi udmærker os ved at vi kender vores naboer, og vi byder dem af og til på en øl. Det giver tryghed at kende og være kendt i sit nærmiljø.
Vi har styr på hvad både vores egne børn og såmænd også hvad naboernes børn render rundt og laver.

Vi har en lav kriminalitet! Det betyder rent faktisk at forsikringerne er billigere her ovre.

Vi har billige boliger. Fantastiske boliger til spotpris. I Lemvig kan en lærer ligefrem købe en bolig i det skoledistrikt, han eller hun underviser i, og derfor har vores folkeskolelærere rent faktisk et godt kendskab til det lokalmiljø, eleverne færdes i.
Vi fokuserer på at lære vores børn, at deres tilhørsforhold og personlighed er vigtig – Så de vokser op med en god voksenidentitet.
Vi har godt fat i vores vigtigste råmateriale og derfor er Lemvig også blandt de kommuner i Danmark hvor flest unge gennemfører en uddannelse og det kan vi kun være stolte af.
Det er helt afgørende at så mange unge som muligt gennemfører en ungdomsuddannelse.
Vi skal sammen med vores virksomheder sikre at der er de nødvendige lære- og praktikpladser i vores lokalområde for ellers flytter vores unge mennesker fra egnen.
De flytter til Midtpunktdanmark!! (hedder det sĂĄ ikke det???) og vi har rigtig meget brug for at de bliver her.

Forurening Tjaa
Vi har jo nok ikke i sagens natur helt sĂĄ mange problemer med partikelforurening som man har i storbyerne. Det er mere hen i retning af lugtforurening – Kender I det at man sidder og skal grille samtidig med at landmanden vælger at køre gylle ud – Det stinker fælt 

Gå en tur, se jer omkring. Vores natur er vild, utæmmet, storslået og kan endda være møgbeskidt. Der er både saft og kraft i den jyske muld. Vi kan ligefrem byde på uindhegnede dyr, hvilket slet ikke er så farligt endda!

Skulle jeg nævne noget vi godt kunne misunde Centrumsdanmark, så tror I måske jeg vil nævne kultur eller sygehuse!! Nej jeg vil ikke åbne den debat i dag. NEJ vi er misundelige på trafikstøjen.

Vi ønsker os brændende en motorvej. Bare Ă©n enkelt motorvej!!! – til Holstebro  I resten af Danmark forstĂĄr man ikke helt vores behov for en motorvej til Holstebro. MEN for os er den motorvej ikke kun et spørgsmĂĄl om at komme 15 minutter hurtigere pĂĄ arbejde, det er et spørgsmĂĄl om, hvorvidt der overhovedet er en arbejdsplads at komme til. Vores virksomheder hungrer efter en bedre infrastruktur.

Ja og så skulle det da lige være flere Arbejdspladser
Der har også været meget snak om muligheden for at udflytte arbejdspladser til Udkantsdanmark, offentlige arbejdspladser men det lader til at være et meget stort problem.

Kunne man ikke rykke flere styrelser eller forskningscentre ud af byerne? De der arbejder med vindmøller, natur, turisme og landbrug – var det ikke gavnligt at bringe dem tættere på deres arbejdsområder??? Nu er vi jo leveringsdygtige i det de er eksperter i, så kom bare herover til os.

I øvrigt mener vi her i Landdistriktsdanmark ikke, at det er et overgreb, at forskere og akademikere, skal bo og arbejde sammen med os.
Vi er et venligt folkefærd, byder som sagt gerne vore naboer på en kold øl, og de vil aldrig få problemer med at låne en trailer.

Der er selvfølgelig udfordringer ved at bo i Udkantsdanmark, men vi har selv valgt at bo her hvor vi gør. Og man kan sagtens fĂĄ en dejlig, fredelig og spændende hverdag ved at bo i Lemvig – Mange flere skulle tage at prøve det. 

Vestjyder er kernesunde – det er da et udsagn der vil noget!!
Det kunne være dejligt at kunne stå her og postulere, at os Lemvigere er meget stærke og sunde – Det ville så desværre også ifølge alle sundhedsrapporter være en mild omgåelse af sandheden, for det er vi ikke. Vi har en kæmpe udfordring med vores sundhed. Vi ryger og drikker som kom der ingen dag i morgen og vi har rekord i kroniske sygdomme.

Til gengæld er vi seje. Vi er vant til at leve i modvind. Den plante der lever et skærmet og beskyttet liv, bukker nemt under for modgang. Det gør vi IKKE. Vi er vant til modvind og kampe op ad bakker - men giver vi op. NEJ – Så fortsætter vi kampen, der er en naturlig del af livet her i Udkantsdanmark.

Og I skal vide, kære venner, at der er nogen der kæmper sammen med jer. – at der er nogen der kæmper for jer.

Vi sidder 4 socialdemokrater i Byrådet og arbejder for jer hver eneste dag. Det er tit og ofte i modvind og op ad bakke. MEN det får os ikke til at give op, tværtimod giver det os endnu mere blod på tanden.

Ingen 1. maj tale uden at nævne de socialdemokratiske kerneværdier:

Frihed – Lighed - Solidaritet.

Det er vores fælles værdigrundlag og grundstenene i vores politik.
Vi tager gerne medansvar for at vi finder løsninger, så de stramme budgetter holder. Men vi gør det i respekt for vores borgere. Vi vil nemlig hellere have ordentlige forhold for ældre, børn og handicappede frem for skattelettelser. Ja vi har endda sat skatten op. JA der bliver mulighed for at takke mig senere.

Og kære venner
Så længe vi får jeres opbakning vil vi kæmpe for at tiltrække flere arbejdspladser til vores kommune.
Vi vil være garanter for at de af jer der har mistet sit arbejde ikke skal ud i meningsløse aktiveringsfabrikker.
Det er os socialdemokrater, der igen og igen vil forsøge at opkvalificere de sociale kapitler på de kommunale institutioner
og det er os der vil kæmpe for at få indført sociale klausuler, når private skal udføre arbejde for kommunen

Kære venner
Vi kæmper gerne kampen og med stor fornøjelse. Hvis vi så skulle bede jer om noget så skulle det da være flere kollegaer. Husk det næste gang vi har valg og I skal stemme!
Husk at stemme pĂĄ en socialdemokrat. Det er os der arbejder for jer!

Fortsat rigtig god 1. maj.