Indl√¶g vedr. renovering af Flynder skole p√• m√łdet den 30. ma

Af Karsten Kragelund
01-06-2012

Med en kommende renovering af Flynder skole falder tingene på plads i syd-området, nemlig med udgangspunkt i den struktur som er vedtaget her i kommunalbestyrelsen, over 2 peioder.
Jeg vil gerne fremh√¶ve, at vi p√• m√łdet den 14. dec. sidste √•r besluttede og fastholde overbygningen i syd, og dermed modellen med en samlet overbygning best√•ende af 7-9 klasse. I den forbindelse gjorde vi fra den socialdemokratiske gruppe opm√¶rksom p√•, at det p√• ingen m√•de var den billigste l√łsning, og med den beslutning, ogs√• var klar over at det b√•de p√• driften og p√• anl√¶g siden ville give os nogle √łkonomiske udfordringer.

Det har vi udvalget brugt rigtig meget tid p√•. Der har v√¶ret et par Arkitekter indover med rigtig gode forslag, syntes jeg. Skolebestyrelsen og skolelederen har v√¶ret gode medspiller, sekretariatet har l√łbende leveret et hav af materiale, fra gang til gang, TAK for det. Alt sammen noget der har v√¶ret n√łdvendigt som en del af processen, s√•ledes at vi politikker her i aften kan tr√¶ffe en langsigtet beslutning p√• skole omr√•det i den sydlige del af kommunen.

Derfor er det ogs√• gl√¶deligt at et flertal i √ėkonomi- og erhvervsudvalget har valgt at f√łlge flertals beslutningen fra m√łdet den 8. maj i Familie- og kulturudvalget, nemlig at der etableres stamlokaler fra 0-9 klasse og et fysiklokale s√•ledes at rammerne og fundamentet er p√• plads fra dag 1. til at drive en hel skole. Det har nemlig v√¶ret, og er stadig den socialdemokratiske gruppes holdning, at nu hvor beslutningen p√• overbygningsstrukturen blev som den blev, s√• skal de fysiske- rammerne ogs√• v√¶re til stede.

Vi havde gerne set nogle alternative energi l√łsninger t√¶nkt i renoveringen af Flynder skole, med m√• erkende at det er en lille smule op ad bakke, med hensyn til √łkonomien, n√•r vi renoverer i denne st√łrrelse orden som dette projekt er. Det er dog et omr√•de som vi hele tiden skal have fokus p√• n√•r b√•de n√•r vi renovere og bygger nyt, ikke bare √łkonomisk, men ogs√• for milj√łet og klimaet i det hele taget. Der er andre kommuner som ligefrem s√¶tter penge af i deres anl√¶gsbudgetter, til s√•danne l√łsninger.

Vi skal efter beslutningen her i aften, tilbage i udvalget og arbejde videre med en l√łsning p√• Sfo-omr√•det, da vi, som der st√•r i sagsfremstillingen ikke etablerer Skolefritidsordning p√• skolen. Et arbejde som forh√•bentlig kommer til at best√• af, at vi med en god dialog,‚Ķ b√łrn, for√¶ldre, foreningslivet, sekretariatet og os politikker ender op med, et tilbud som har kvalitet i sig og b√łrnene vil benytte sig af, og det tro jeg p√• kan lykkes.

Og med det kan jeg fra den socialdemokratiske gruppe anbefale indstillingerne:) karsten kragelund