Regeringens resultater juni 2012

Af J√łrn Sand
02-07-2012

Det var ikke sket under VKO…

√ėkonomisk politik

1.
Sidste √•r havde Danmark en regering, der ikke r√łrte en finger, mens mere end 130 arbejdspladser i private virksomheder forsvandt hver dag. Nu har Danmark en regering, der skaber 8.000 nye arbejdspladser i √•r og 9.500 mere til n√¶ste √•r ved at bygge vindm√łller, renovere skoler, b√łrnehaver og almene boliger.

2.
Sidste √•r havde Danmark en regering, som lod bankerne slippe billigere i skat, hvis de gav deres direkt√łrer aktier i stedet for almindelig l√łn. Nu har Danmark en regering, som lukker skattehuller for bankerne.

3.
Sidste √•r havde Danmark en statsminister, hvis st√łrste slag for klimaet var et katastrofalt ringe klimatopm√łde. Nu har Danmark en regering, som har indg√•et verdens mest ambiti√łse energiaftale. Der skal bygges vindm√łlleparker, der blandt andet giver nye job i Vestjylland og p√• Lolland.

4.
Sidste √•r kunne de allerrigeste danske familier nemt undslippe skat, n√•r de for√¶rede formuen til deres b√łrn ‚Äď nu er reglerne strammet, s√• skatten skal betales, n√•r store pengetanke sendes videre til b√łrnene.

5.
Sidste år var der alt for mange multinationale selskaber, der ikke betalte skat i Danmark. Nu er kursen mod multinationale selskabers snyd med skatten skærpet, så de også skal bidrage til fællesskabet.

Arbejdsmarked og uddannelse

6.
Sidste år kunne lyssky virksomheder snyde på vægten ved at udnytte billig udenlandsk arbejdskraft med dårlige arbejdsvilkår.
Nu bliver der sat ind med benh√•rd kontrol og store b√łder, s√• vi sikrer fair konkurrence og ordentlige arbejdsvilk√•r.

7.
Sidste √•r kunne mange unge ikke g√łre deres erhvervsuddannelse f√¶rdig, fordi der var for f√• praktikpladser og for f√• skolepraktikpladser.
Nu har Danmark en regering, der har oprettet 3.000 nye skolepraktikpladser, så flere unge kan få en uddannelse.

8.
Sidste år måtte man selv betale for at komme på seks uger på svejsekursus eller få et truckcertifikat. I dag kan man komme i uddannelse gratis i seks uger som faglært eller ufaglært
på samtlige AMU-kurser.

9.
Sidste √•r var der ingen gr√¶nser for, hvor mange elever, der kunne stoppes ind i et klassev√¶relse p√• gymnasierne. Nu er der indf√łrt et fleksibelt loft p√• 28 elever i klassen.

Social- og sundhedspolitik

10.
Sidste år kunne private sundhedsforsikringer trækkes fra i skat. Nu har vi en regering, der satser på solidaritet i sundheden.

11.
Sidste √•r m√•tte en enlig fors√łrger p√• starthj√¶lp klare sig for under 3.000 kr. om m√•neden til mad, t√łj, og andre l√łbende udgifter.
I dag har vi afskaffet fattigdomsydelserne og har igen et ordentligt socialt sikkerhedsnet.

12.
Sidste √•r m√•tte man have pengepungen frem, hvis man var ufrivilligt barnl√łs og skulle i behandling. Nu har vi fjernet VK-regeringens brugerbetaling i sundhedsv√¶senet.

13.
Sidste √•r blev man trukket i b√łrnechecken, hvis man fik tre b√łrn. I dag er loftet over b√łrnechecken fjernet, s√• alle b√łrn f√•r det samme.

14.
Sidste √•r havde vi en regering, der hellere ville spare p√• velf√¶rden end at give b√łrnene ordentlige forhold. I dag har vi en regering, der investerer ¬Ĺ milliard i at ans√¶tte flere voksne til at passe p√• vores b√łrn i b√łrnehaver og vuggestuer.

Retspolitik

15.
Sidste √•r sendte vi 14-√•rige i f√¶ngsel. Nu har vi h√¶vet den kriminelle lavalder, fordi kriminelle b√łrn ikke skal i f√¶ngsel, men skal bringes p√• ret spor gennem en massiv social indsats.

16.
Sidste år havde vi en regering, der ikke tog ligestilling alvorligt. Nu har vi en regering, der har gjort det muligt for homoseksuelle at blive gift i kirken.

17.
Sidste √•r kunne et barn i b√łrnehavealderen f√• afslag p√• at bo med sin mor eller far i Danmark, fordi barnet manglede ‚ÄĚintegrationspotentiale‚ÄĚ. I dag har regeringen indf√łrt nye, robuste og retf√¶rdige regler p√• udl√¶ndingeomr√•det.