2. Behandling af budget

Af Kenneth Bro
13-10-2011

Vedr√łrende 2. behandling af budget 2012 onsdag d. 11 oktober har jeg p√• vegne af den socialdemokratiske gruppe sagt f√łlgende omkring budgettet.

De besparelser der er gennemf√łrt de senere √•r har allerede sk√•ret ind til benet rigtig mange steder. I de forgangne √•r har vi gennemf√łrt store besparelser i Lemvig Kommune og vi skal ikke tro at det ikke kan m√¶rkes rundt om i b√łrneinstitutioner, √¶ldrepleje og handicaptilbud.

Vi har f√•et mange h√łringssvar fra de kommunale arbejdspladser rundt om i kommunen samt fra medudvalgene . Der er lavet et grundigt arbejde i at give h√łringssvar der b√•de er kritiske, men ogs√• kommer med konstruktive forslag. Vi b√łr lytte til de forslag omkring struktur√¶ndringer der tales om i h√łringssvarene.

Vi mangler fortsat en model der sikrer at vore skoler og daginstitutioner kan bevare en h√łj kvalitet.
Vi kan i h√łringssvarene tydelig afl√¶se den bekymring der er hele vejen rundt i kommunen over de store besparelser vi har v√¶ret n√łdt til at tage.
Vi m√• erkende at vi √łger presset p√• vore medarbejdere.

Vi tror og h√•ber p√• at en ny regering vil sikre at der bliver mere fokus p√• borgeren, og p√• kvaliteten af de tilbud vi giver i kommunerne. Vi har i √•r st√•et med en historisk stram √łkonomiaftale. Det er det der har gjort, at vi har en enorm stor udfordring med at f√• budgettet til at h√¶nge sammen.

Der skal være balance imellem de tilbud der gives, og borgernes og virksomhedernes forventninger til den service der ydes.

Det gælder både på skole og daginstitutionsområdet såvel som på social og handicap området.

Socialdemokraterne mener det er n√łdvendigt med en skatteforh√łjelse for at f√• budget 2012 til at h√¶nge sammen. Vi skulle ellers ud og finde ca. 14. mio. kr. mere i besparelser hvert √•r fremover. Det mener vi er uforsvarligt.
En skattestigning betyder ogs√• at der vil v√¶re balance i budgettet ogs√• n√•r vi ser ud i 2013 14 og 15. Selvom der stadig skal v√¶re fokus p√• √łkonomien for at det kan lykkes.

Vores h√•b er at vi kan komme dertil hvor vi i h√łjere grad kan fokusere p√• hvordan vi kan forbedre kvaliteten hele vejen rundt i kommunen ikke ved at besk√¶re efter salamimetoden, men ved at lave nye og rationelle tiltag.
B√•de n√•r det g√¶lder projekter som havnen i Lemvig eller nye energibesparende tiltag, men ogs√• n√•r det g√¶lder om hvordan vore b√łrnehaver og vuggestuer skoler og fritidsordninger skal fungerer.

Vi √łnsker at vi kan n√• dertil at vi ikke kun ser p√• √łkonomien i vore sociale tilbud men ogs√• ser p√• kvaliteten og hvordan vi forbedre den, selvf√łlgelig s√• vi har √łkonomisk d√¶kning for hvad vi foretager os.

Vi mener at det er vigtigt at vi påtager os et ansvar - også når det er svært som det er nu. Derfor har vi valgt at være med i budgetforliget,
Vi mener at det forlig som flertallet har indg√•et vil sikre en √łkonomi hvor der ikke skal laves s√• drastiske besparelser fremover. Det er vi s√¶rdeles tilfredse med.

Til sidst vil jeg gerne på hele den socialdemokratiske byrådsgruppes vegne takke alle kommunens medarbejdere for den indsats der er gjort med at fremskaffe det bedste grundlag for dette års budget.

Kenneth Bro