Jeg er stolt af at st√łtte regeringen

Af J√łrn Sand
20-03-2013

Tobias N√łrres√ł Haase
Cand.scient., ph.d.-studerende

S-SF-R-regeringen bliver konstant beskyldt for, at den bryder l√łfter, svigter kernev√¶rdier og f√łrer borgerlig politik. Jeg f√łler det n√łdvendigt som en af de v√¶lgere, der bragte regeringen til magten, at tage til genm√¶le.

Ganske rigtigt blev S SF planen Fair l√łsning ikke til noget. Men da sammens√¶tningen af Folketinget efter valget jo heller ikke gav mandat til dens gennemf√łrelse, er det vel meget godt set gennem demokratiske briller

Et andet valgl√łfte fra flere af de tidligere oppositionspartier var imidlertid et opg√łr med blokpolitikken. Og her har regeringen leveret.

Eksempelvis i form af energiforliget og skattereformen, hvor der m√•ske i et vist omfang blev givet k√łb p√• r√łd gr√łnne principper, men til geng√¶ld blev opn√•et bred politisk enighed og dermed stabilitet i √•rene fremover. Og dette er vel essensen af et opg√łr med blokpolitikken
Det har aldrig v√¶ret socialdemokratisk politik at lade √łkonomien sejle
Hensyn til mindretallets meninger frem for et flertalsdiktatur. Jeg er som vælger stolt af at have bidraget til denne ændring.

Reduktionen i dagpengeperiode samt forslag til bl.a. kontanthjælpsreform er blevet udlagt, som at de svageste i samfundet bliver svigtet af regeringen.

Der hersker ingen tvivl om, at livet for disse mennesker er blevet sv√¶rere som f√łlge af krisen. Men hvis en liberal borgerlig regering havde v√¶ret ved magten, m√• man p√• baggrund af disse partiers sk√¶rpede ideologiske retorik forst√•, at der ville v√¶re blevet taget langt mindre hensyn til de svageste.

At regeringen f√łrer en borgerlig √łkonomisk politik synes at v√¶re blevet et faktum i medierne. Men jeg er uforst√•ende over for pr√¶missen om, at den ene eller anden side af Folketinget har eneret p√• en √łkonomisk ansvarlig politik. Det har aldrig v√¶ret socialdemokratisk politik at lade √łkonomien sejle.

Derimod har en fornuftig √łkonomisk politik altid v√¶ret grundlaget for velf√¶rdsstatens best√•en.

Og jeg er tryg ved, at regeringen, i en tid hvor velf√¶rden af √łkonomiske hensyn skal ses efter i s√łmmene, best√•r af partier, der oprigtigt mener, at velf√¶rdsstaten ikke er et bandeord, men derimod et enest√•ende redskab til at sikre, at alle uanset baggrund og indkomst har mulighed for at f√• en uddannelse og klare sig i livet til gavn for vores alle sammens fremtid.

Jeg er stadig stolt af mit valg.
TOBIAS N√ėRRES√ė HAASE